BLOG


  • Őszintén a személyzetről: Hogyan PR-ozz a cégedben


    (2016.07.22. 11:10)



    Az utóbbi pár hét blogbejegyzéseiben sokat írtam Neked a PR fontosságáról. Most úgy gondoltam, összeszedek néhány inspiráló példát és könnyen megvalósítható ötletet, amivel javíthatod a céged belső és külső PR-ját. Jöhetnek?


    Nekik könnyű


    Egyik szuper ügyfelünk, a BioTechUSA most kezdett gyártásba. Eddig forgalmazták a táplálékkiegészítőket, fehérje készítményeket, de most már ők fogják elkészíteni a termékeket, amihez több száz dolgozó toborzására volt szükségük egyszerre. Hogy a vidéken lévő új üzemet megtöltsék fizikai munkásokkal, minden toborzási eszközt bevetettek. Saját elmondásuk szerint könnyű dolguk volt, mert amivel foglalkoznak, az divatos. Az emberek szeretnek trendi dolgokhoz tartozni. Plusz, magyar cég, de a nevükben szerepel az USA, ami szintén vonzó a munkaerő számára.


    Persze, hogyha nem lenne jó náluk dolgozni, akkor a jó PR köddé válna.


    Ők viszont szenvednek


    Múlt hét pénteken lent voltunk Szolnok megyében egy 300 embert foglalkoztató cégnél, ahol a dolgozók kétharmada varrónő. Üléshuzatokat gyártanak. Nincs benne semmi trendi! Ők vért izzadnak azzal, hogy felvegyenek embereket. Már azt is vállalják, hogy betanítanak képzetlen alkalmazottakat a nulláról.


    Tény, hogy kemény munka a varrás, teljesítménybért kapnak érte a varrónők. Egy-egy darabot fillérekért csinálnak, de ha jól dolgoznak, akkor hazavisznek 2-300 ezer is forintot is. Az első időszakban nagyon magas a fluktuáció, sokan megállapítják, hogy nem akarnak ilyen sokat dolgozni, és elmennek. Sajnos ilyenkor a cég hírneve sérül, mert aki felmondott, az fogja mesélni az ismerőseinek, hogy rossz volt a munka, keveset fizettek - azt már nem teszi hozzá, hogy ő nem volt kitartó.


    Mit tehetsz  a jó PR-ért, ha nem elég divatos a szakterületed?


    Ahol nem trendi a cég, a munka, ott marha sokat kell dolgozni a PR-on! Ki kell találni egy stratégiát. A jó hír az, hogy ez sokszor pusztán kommunikáció kérdése. Például az üléshuzat gyártó ügyfelünknél felmértük, hogy ők jobban fizetnek,és  jobbak a juttatásaik is, mint a konkureciának. De ezt nem kommunikálják, nem tudja róluk senki. Ezen kívül gyönyörű színekkel és minőségi anyagokkal dolgoznak, de nincs kitéve sehová egy kész üléshuzat, egy csodaszép autóbelső. A dolgozó mindig csak ugyanazt a 40x50 centis darabot látja, amit varr, és sokszor nem is tudja, hogy top terméket állít elő, amire büszke lehetne. Nincs kiplakátolva az üzemben az sem, hogy hány autó és márka használja kizárólag csak az ő üléshuzatukat. Ezek mind-mind olyan eredmények, amiket ismertté kell tenni!


    Ha a cég úgy érzi, hogy nem trendi, nem divatos, akkor le kell ülni és összeírni az minden egyes PR-ozható dolgot. Ami megvan, amit elértünk, azzal általában nem foglalkozunk. Pedig ezek ott a legjobb PR-alapok! A mi oldalunkon is még az szerepelt pár napja, hogy a cégünk 21 országban van jelen. Pedig már 38! Nem mindegy, ez fontos PR-adat, és bolondok lennénk nem eldicsekedni vele.




    Szintén remek belső PR, hogy a cégcsoportunkban az országok között verseny van. Nagyon igyekszünk, mert már csak pár száz pont, és dobogósak leszünk a 38 versenyző között! :)


    Ötletek a belső PR-ért


    Az egyik ügyfelünk mesélte, hogy náluk az új céges autóért lelkesednek legjobban a munkatársak, ezért azt találta ki, hogy a legjobb dolgozó vezetheti az új kocsit. Imádják ezt a munkatársak, mert élvezik a versenyt, és látják azt is, hogy igazságos a cégvezetés döntése.


    Egy másik cégnél a főnökasszony meglepetésemre elmondta, hogy náluk tilos a káromkodás. De nem is csak ejnye-benye jár érte, hanem figyelmeztetés után meg is válnak attól a dolgozótól, aki csúnyán beszél. A történet szépségéhez hozzátartozik, hogy ők egy teherautó szerviz, igazi férfias műhely. Mégis mindenki betartja a szabályt. Megkérdeztem a cégvezetőt, hogy vette rá őket erre? Azt felelte: megértették, hogy a saját érdekük is, hiszen ha senki nem káromkodhat, akkor velük sem beszélhet senki úgy, ahogy nem szeretnék. És ez megéri. Ez megteremt egy jó alaphangulatot és biztonságérzetet a cégben.


    A belső PR-nak csak a kreativitás szabhat határt, mert a legtöbb bejelentés semmibe se kerül. Ha nem trendi a témád, legyen trendi a céged!


    Najó, még egy valami határt szab a PR-nak: az igazság


    Lehet, hogy Neked magától értetődő, de azért leírom: soha, de soha nem szabad hazudni a PR-ban. Úgyis kiderül előbb-utóbb, és akkor az egész addig felépített hírnév egyetlen hamis állítás miatt megy a süllyesztőbe. Hitelét veszti a cég.


    Használd a PR-eszközöket, kommunikáld az eredményeket, hogy kívánatos munkahellyé tedd a cégedet!



    Hogyan csinálj PR-kampányt? Hogyan lesz jó a hírneved? A jó PR megszerzése tréning












  • Állásinterjú az IKEA-nál


    (2016.07.18. 19:54)

  • Állásinterjú az IKEA-nál


    (2016.07.18. 19:54)

  • Állásinterjú az IKEA-nál


    (2016.07.18. 19:54)

  • Őszintén a személyzetről: A jó munkaerő megtalálásához Yamaha motor kell


    (2016.07.14. 09:53)



    A rádióban azt a hírt hallottam, hogy 2016-ban 20%-kal kevesebb a regisztrált álláskeresők száma Magyarországon, mint tavaly ilyenkor. Persze az álláskeresők többen vannak, mint a regisztrált álláskeresők, de ezzel együtt is érezhetően csökkent a minőségi munkavállalók száma. Ezért a cégek már könnyebben megalkusznak kevésbé képzett, negatívabb hozzáállású jelöltekkel is, akikkel utána sok gond van. Pedig lehetséges jó munkatársat találni, erről lesz ma szó.


    Elárulok egy titkot


    Mi 90%-ban olyan jelölteket hozunk a cégeknek, akik épp dolgoznak valahol, de közben munkát keresnek. Sokan meglepődnek, hogy nem szempont nálunk, van-e épp állása a dolgozónak vagy nincs. Miért így csináljuk?


    Mert tudjuk, hogy a minőségi munkaerő nem munkanélküli: dolgozni akar. Nem vár tétlenül se a sültgalambra, se az álommunkára. Ha épp eljött az egyik cégtől, gyorsan képes új állást találni. Az, aki valóban termel, annak van munkája!


    Hogyan vonzd a cégedhez Te is ezeket a termelő jelölteket?


    Egyes vállalkozásoknak probléma munkaerőt találni, másoknak hirdetést sem kell feladni, mert anélkül is jelentkeznek hozzájuk. Például a MAPEI-nek nincs ilyen gondja, pedig fizikai munkára is sok embert alkalmaz.


    Mit tud a MAPEI? Jó a hírük, a jó hírnévért pedig a PR a felelős. A PR magyarul közönségkapcsolatokat jelent, azt mutatja, milyen képet alakítunk ki magunkról kifelé és befelé.


    Ma a legtöbb cég dolgozik ezerrel, és elfeledkezik arról, hogy a PR-ral foglalkozzon.  


    Mit kell tudnod a PR-ról?


    Kétféle PR létezik: az egyik, amit Te alakítasz ki magadról, a másik, amit mások alakítanak ki rólad. A kettő közül csak az elsőt tudod kontrollálni, ezért csak ezzel foglalkozz. Hogyan?


    A PR-ról a legtöbb embernek nagy, elegáns rendezvények, méregdrága szponzorációk jutnak eszébe, ezért azt gondolhatja a magyar kkv vezetője, hogy ez egy olyan úri huncutság, amit a nagyok tudnak játszani, hogy még nagyobbak legyenek.


    Valójában a PR egy cégnél a jó munka és a szakmai tudás ismertté tételét jelenti. Ehhez nem kellenek milliók.


    Rajtad kívül ki tud róla, hogy jól végzed a dolgod? Ha vannak jó eredményeid, akkor ezeket ismertté kell tenni kifelé és befelé, a munkatársak felé. Belső PR-t végképp nagyon kevesen csinálnak. Mit gondolnak rólunk a munkatársak? A munkatársak családja? A szomszéd? Ez fontosabb, mint elsőre hinnéd.


    Ha ez ilyen egyszerű, akkor miért nem csinálja mindenki?


    Kis magyar PR történelem


    A rendszerváltás előtt a legtöbb cégnél a marketing azt jelentette, hogy kirakták az ajtóra Nyitva-táblát. Az EU-ba belépéskor bejöttek a profi külföldi vállalatok, 50 évnyi marketing tapasztalattal, ezért a magyar cégeknek is muszáj volt marketinget csinálni. Ma már mindenki tudja, hogy kell a marketing, viszont a PR még idegen terep.


    Pedig a sorrend fordított. Nézzük meg! Marketing nélkül értékesítőt kiküldeni olyan, mint háborgó tengerre lélekvesztőn kiküldeni egy embert. A marketing felderíti a terepet, megtudja, mit akarnak az emberek. Ez olyan, mintha a a lélekvesztőre tennénk egy vitorlát, legalább tudjuk irányítani a hajót a háborgó tengeren. De azért a tenger még mindig elég félelmetes így. A marketing előtt kell még egy lépés, ez pedig a PR. Mert ha a reklámot megelőzi a jóhíred, ha a céged, terméked neve pozitív érzéssel kapcsolódik össze, akkor a marketing kampány elemeit is szívesebben veszi a célközönség, és ha ezután még egy értékesítő is lezárja a vevőt, akkor biztos a siker. A PR a lélekvesztőre egy Yamaha motort is ad!


    Miért fontos a csapatépítésben a belső PR?


    A munkatársakban pozitív képet kialakítani a cégről kulcskérdés, mert az, amit a munkatársak éreznek a cég iránt, a hangulat, ami a cégben van, abszolút látszik kifelé. Nem tudjuk jobb minőségben kiszolgálni az ügyfeleket, mint ahogy egymással bánunk a cégen belül. Mit gondolnak a munkatársaid a cégről? Mit gondolnak az ügyfelekről? Mit gondolnak a piacról? Mit tudnak a termékeinkről? Tudják-e, hogy Te mit gondolsz róluk? Ehhez szintén nem pénz kell, ehhez odafigyelés és kommunikáció.


    A multik megtehetik, hogy az unott, közepesen teljesítő munkatársat lecserélik, mert sorban állnak a jelöltek. De egy kkv? Ha jó a külső és a belső PR-ja, akkor ő is megteheti. Sőt, ha a cégről kialakult vélemény pozitív, akkor a fluktuáció is csökken, azaz eleve kevesebb új munkatársat kell felvenni. Így még az is hozzá fog adni a cég hírnevéhez, hogy itt jó dolgozni, és ide nehéz bekerülni.


    Legyél okosabb a cégek nagy részénél, és foglalkozz a PR-ral.



    Akarsz PR technikákat tanulni? Új PR tréningünkön rengeteg használható eszközt sajátítasz el a világhírű Marten Runow előadásában: A jó PR megszerzése tréning.







  • Performia Facebook hírei


    Blog-értesítő
    Keresés
    Mi a vicc, a humor szerepe?

    A logikátlan, ésszerűtlen dolgokat olyan mértékben felnagyítani, hogy az bárki számára észrevehetővé, kinevethetővé és a nevetésen keresztül visszautasíthatóvá váljon.

    A munkahelyi viccek, HR viccek azért fordulnak elő szép számmal, mert sajnos nem kevés az ésszerűtlen, logikátlan - és így visszautasítandó - dolgok száma ezen a területen.

    A Performia rendszer óriási segítséget nyújthat használóinak a munkahelyek hatékonyabbá (és ezzel együtt ésszerűvé, logikussá) tételével kapcsolatban, és a Performia rendszer használatával nem fognak előfordulni azok a helyzetek, amelyeket a munkahelyi viccek, a HR viccek kifiguráznak.

    Jöjjön el a következő Performia Szemináriumra és szerezzen még több információt.

    Perfromia a Facebookon
    Képek forrása

    Ha más jelölés nincs az adott kép mellett, akkor a kép forrása:
    Copyright (c) 123RF Stock Photos

    Performia